19 June 2010

:: Syirik Besar Dan Syirik Kecil ::

Assalamu'alaikum wbt....

Tajuk yang ana nak kupas  pada kali ialah tentang SYIRIK...

SYIRIK bermaksud Menyekutukan dengan sesuatu makhluk atau mempercayai bahawa adanya kuasa lain yang lebih berkuasa dari Allah SWT. Orang yang melakukan syirik itu disebuat sebagai "Musyrik".

Syirik dibahagikan kepada dua iaitu :

1. Syirik Akbar/Kabir
   = Iaitu menyekutukan Allah dengan sesuatu makhluk dan mempercayai ada kuasa lain daripada kuasa Allah SWT. Syirik Akbar juga apabila seseorang menyembah selain daripada Allah SWT atau memperlakukan sesuatu benda yang bukan manusia, umpamanya kubur, tempat keramat, pokok, patung, pedang dan sebagainya sebagai tuhan. Menghormati dan memuja benda-benda tersebut serta merasakan dirinya lebih rendah dari benda itu atau memohon perlindungan dan keselamatan daripada benda-benda tersebut.
 
= Syirik Akbar ini merupakan dosa besar yang menyebabkan seseorang masuk ke dalam neraka buat selama-lamanya. Tidak diampun dosa stirik itu melainkan dia bertaubat. Firman Allah SWT yang bermaksud :
           " Sesungguhnya Allah tidak memberi keampunan terhadap orang yang mempersekutukan-Nya (syirik) dan akan  mengampunkan dosa yang selain daripada dosa (syirik) itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya." ( Surah an-Nisa' : 116 )
   
= Syirik Akhbar atau Syirik I'tiqadi' ini akan menyebabkan seseorang terkeluar dari agama islam.


 2.  Syirik Asghar
   = Iaitu  Syirik kecil atau syirik amali. Syirik jenis ini tidak menyebabkan seseorang terkeluar dari agama islam. mengenai syirik asghar, Rasulullah SAW bersabda mafhumnya :
           " Bahawa sesunggunhya jampi-jampi ( yang bukan menggunakan nama Allah atau doa-doa yang mulia yang diterima dari Nabi) dan memakai azimat adalah syirik.
  
= Termasuk syirik asghar juga ialah apabila seseorang itu mengerjakan sesuatu amal ibadat kerana riak atau menunjuk-nunjuk seperti sembahyang kerana malukan isteri atau mahu dipuji...

Wallahu'alam...

No comments:

Post a Comment